اطلاعات اعضای بی سواد خانواده دانش آموزان



سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی

اطلاعات اعضای بی سواد خانواده دانش آموزان

 

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی:اطلاعات اعضای بی سواد خانواده های دانش آموزان در اختیار مدیران مدارس قرار داده شده است
 
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت:اطلاعات اعضای بی سواد خانواده های دانش آموزان به تفکیک منطقه و مدرسه در اختیار مدیران مدارس قرار داده شده است .
 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان نهضت سواد آموزی، علی باقرزاده در میزگرد تخصصی مشارکت سی یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: طبق قوانین و مقررات کشور هر فردی که توانایی خواندن و نوشتن را نداشته باشد بی سواد محسوب می شود.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی بیان کرد: این تعریف از سواد  در 121 کشور نیز ساری و جاری است  و علی رغم تفاوت های موجود در تعریف سواد  ، موضوع خواندن و نوشتن یکی از آیتم های اصلی در سواد  کشورهاست . در سند ملی برنامه آموزش برای همه نیز هر فردی که توانایی خواندن و نوشتن داشته باشد با سواد محسوب می شود.

وی تصریح کرد: تعریف سواد در کشورها تفاوت خیلی زیادی با هم ندارند و تفاوت در نحوه شمارش و شناسایی این افراد است برای مثال در برخی از کشور ها از شیوه سنجش (LAMP) برای این منظور استفاده می شود و از افراد سنجش بعمل می آید، در بعضی از کشور ها نیز پایگاه اطلاعات ثبتی ملاک محاسبه تعداد  بی سوادان می باشد و اگر اطلاعات تحصیلی فردی در پایگاه داده ها نباشد بی سواد بحساب می آید .

باقرزاده با تاکید بر این که حدود70 کشور جهان از روش سرشماری برای شمارش افراد بی سواد  استفاده می کنند خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز سرشماری ملاک محاسبه افراد بی سواد می باشد و خود اظهاری  افراد نشانگر وضعیت سواد آنها می باشد، که البته بنا به دلایلی این آمار و اطلاعات قابل استناد نمی باشد. طبق سرشمار سال 1390، 9میلیون 700 هزار نفر خود را بی سواد معرفی نموده اند . برخی ارقام و آمار نیز با آمار اعلام شده ، همخوانی دارد برای مثال 7.2 در افرادی که کودکان خود را به مراکز سنجش سلامت آورده اند خود را بی سواد اعلام کرده اند و همچنین 90 درصد سرپرستان خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) نیز خود را بی سواد اعلام نموده اند .

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در ادامه بیان داشت: به منظور پالایش اطلاعات و بدست آوردن آمار و اطلاعات قابل استناد  از وضعیت سواد کشور، سازمان نهضت سواد آموزی اقدام به راه اندازی پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد  نموده و به منظور  تحقق ریشه کنی بی سوادی اقدام به تدوین دو طرح  مهم آموزش اعضای بیسواد خانواده دانش آموزان و آموزش سواد برای کودکان و جوانان 20-10 ساله در این زمینه نموده است و سعی دارد با استفاده  از ظرفیت های موجود در بدنه وزارت آموزش و پرورش به این هدف در جامعه دست یابد.

وی تاکید کرد: شرط اجرای این طرح ها اهتمام روسای آموزش و پروش مناطق و مهمتر از آن مدیران مدارس است و لازم است مدیران مدارس باید مقوله سواد آموزی و جذب و آموزش والدین بی سواد دانش اموزان یکی از وظایف اصلی خود بدانند.

در حال حاضر اطلاعات افراد بی سواد  به تفکیک مناطق و مدارس در فرم های مخصوصی وجود دارد و در اختیار مدیران مدارس قرار گرفته است و طبق تاکید مقام عالی وزارت مقوله آموزش اولیای بی سواد دانش اموزان تا پایان سال 93 به اتمام برسد .

وی تصریح کرد: اولویت آموزش این افراد  با معلمان ،معاونین و کادر مدارس است و درصورت عدم وجود افراد داوطلب، دانش آموزان مقطع متوسطه این خانواده ها است  و در وهله بعد موسسات غیر دولتی می توانند نسبت به این مساله اقدام نمایند.

باقرزاده  اعلام کرد: برخی موانع مانند اهتمام کم رنگ برخی از روسای مناطق و مدیران، عدم امکان عقد قرارداد با افرادحقیقی، عدم پشتیبانی مسئولان و مقاومت افراد بی سواد بر سر راه اجرای این طرح قرار دارد، که با اهتمام روسای ادارت مناطق این موانع قبل رفع می باشد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ن : شبنم سرچمی
ت : جمعه 19 / 6 / 1393


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.